ایران‌هراسی مانع جذب گردشگر

گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست صبحانه کاری اتاق ایران، گفت: زیرساخت‌های حوزه گردشگری برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه مناسبت نیست و نیازمند استفاده از ظرفیت خدمات دهی بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه این نشست، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موتور توسعه در کشور است و امروز در شرایط سخت تحریم، بیش از هر زمان دیگری، اقتصاد کشور با کارآمدی اتاق بازرگانی ارتباط دارد.

سیدرضا صالحی امیری افزود: ما در یک لوپ تکرار قرار گرفته‌ایم؛ این تکرار برای ما و مردم آزاردهنده شده و نیازمند یک پارادایم شیفت گفتمانی و تغییر استراتژی نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم؛ هستیم.

او ادامه داد: اولین تغییر نگرش این است که نسبت دولت و بخش خصوصی شفاف‌تر بیان شود. ما این بحث را به‌تفصیل در گذشته داشته‌ایم. من معتقدم دولت باید از تصدی‌گری خارج شود و در عمل این رویه را تغییر دهد. دولت اگر وارد عرصه تصدی‌گری نشود، سیاست‌گذار خوبی خواهد بود و به وظیفه و نقش حمایت گری بازخواهد داشت. در ادامه به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت ادامه خواهد داد. در این صورت دولت چابک خواهد بود وگرنه در مسیر توسعه دچار انحرافی خواهد شد و الآن در همان مسیر هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: تلاش زیادی شد تا مداخله دولت در حوزه خصوصی و در نهاد اتاق بازرگانی کمتر شود ولی هنوز تعریف شفافی ارائه نشده است.

صالحی امیری تصریح کرد: نگرش دوم اینکه باید تعریف روشنی از مفهوم مطالبات جامعه داشته باشیم. جامعه در چند سطح مطالبه روشنی دارد. دوران گفتاردرمانی تمام شده و باید واقعیت‌ها را مطرح کنیم. بحث ناترازی‌ها موضوع روز کشور است. الآن در این حوزه باید بعد از چهار دهه به قطعیت برسم. باید مشخص شود منافع مردم کدام است. بدون تعامل با همسایگان، کشورهای منطقه و دنیا قطار توسعه در ریل خود حرکت نخواهد کرد.

او تأکید کرد: اجماع، انسجام و وفاق در بخش خصوصی و قوای سه‌گانه لازم است ولی هنوز منطق روشنی تعریف نشده است. این موارد بسیار بنیادی است. این‌ها موانع توسعه در ایران است. توسعه فقط در فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز نیست؛ انسان توسعه‌یافته، جامعه توسعه‌یافته ایجاد می‌کند. برای رسیدن به سکوی توسعه نیازمند انسان توسعه‌یافته هستیم وگرنه جامعه توسعه نمی‌یابد.

او در ادامه به سه حوزه مرتبط با این وزارتخانه یعنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد: در حوزه میراث فرهنگی نگاه حاکمیتی پررنگ است. میراث در ایران سه جایگاه بزرگ دارد: اول اینکه هویت‌ساز است، تبار و تاریخ این ملت را به رخ جهانیان می‌کشد. با داشتن ظرفیت بیش از یک‌میلیون اثر جایگاه بالایی دارد. با ثبت ۴۰ هزار اثر جهانی جز ۱۰ کشور اول جهانی هستیم. این به معناست که توانستیم در بازه ۱۸ ساله، بعد از انقلاب آثار خود را ثبت کنیم وگرنه الآن در جایگاه اول بودیم. ۵۰ اثر آماده ثبت داریم. میراث هم هویت است و هم عامل غرور و نشاط ملی. میراث یک امانت است که باید آنها را صیانت، مرمت و ثبت کنیم. هیچ‌کس حق ندارد در فرایند سازه‌ای دخالت کند.

او با اشاره به حوزه گردشگری گفت: در حوزه گردشگری اتاق ایران می‌تواند به وزارت کمک کند. آماده امضا تفاهم‌نامه هستیم تا نقشه راه شفافی از بحث‌های عملیاتی برسیم. گردشگری در ایران ظرفیت بالایی دارد. اما الآن حالش خوب نیست. ظرفیت گردشگری قدرت خیزش برای پیشرانی خیلی از حوزه‌ها را دارد. با گردشگری می‌توان اشتغال بالایی ایجاد کرد. مجموعه وسیعی از مشاغل را با خود درگیر می‌کند. حیات اجتماعی را رونق می‌دهد. جامعه را زنده می‌کند. جامعه دچار زیست جدیدی خواهد شد.

او اولین مسئله حوزه گردشگری را ضعف زیرساخت‌ها اعلام کرد. سؤال اصلی این است که در پایان برنامه هفتم پیشرفت ۱۵ میلیون وارد ایران کنیم اما با کدام زیرساخت، باید این پروژه‌ها به نتیجه برسد. ۱۴۳۰ هتل در کشور ثبت شده که شرایط گردشگر ندارند. باید این موارد اصلاح شود.

گردشگری با ۱۳۰ فروند هواپیمای فعال توسعه نمی‌یابد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه نیازمند استفاده از ظرفیت خدمات‌دهی بخش خصوصی در حوزه گردشگری هستیم، گفت: ما برای توسعه صنعت گردشگری، به ظرفیت‌های هواپیمایی بیشتر و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران نیاز داریم؛ چراکه با ۱۳۰ فروند هواپیما با میانگین سنی بالا، پاسخ‌گویی به ۱۵ میلیون گردشگر امکان‌پذیر نیست.

صالحی امیری، وضعیت ناوگان زمینی کشور را نیز برای پاسخ دادن به نیازهای موجود نامناسب دانست و افزود: امروز در حوزه گردشگری سلامت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر داریم که بر اساس برنامه هفتم باید به ۲ میلیون نفر برسد. این مهم نیز زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد.

او اظهار کرد: مسئله اصلی برای جذب گردشگر، زیرساختی است و موضوع بعدی ایران هراسی است که به دلیل تبلیغات سو، توسط دشمنان، اتفاق می‌افتد. البته در چارچوب نظرسنجی‌های صورت گرفته ۸۵ درصد گردشگران خارجی بعد از بازدید از ایران معتقد بودند که ایران کشوری امن، جذاب و زیباست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تنظیم نظام مالی در کشور به همت بانک‌ها و بانک مرکزی را ضروری خواند و گفت: گردشگران خارجی به توریست کارت نیاز دارند تا بتوانند منابع خود را بعد از تبدیل به ریال به سهولت خرج کنند.

او ادامه داد: نوروز هدفی است که در یونسکو هم ثبت شده است و در تلاشیم از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کنیم. موضوع بعدی خلیج‌فارس است. در این حوزه در تلاشیم با عراق و عربستان رایزنی‌هایی صورت گیرد و سطح مبادلات گردشگران را تقویت کنیم. هدف سوم، آسیای جنوب شرق است که ظرفیت‌های بالایی دارد. در این منطقه سهم ایران از چین ناچیز بوده و باید گسترش پیدا کند. باید متناسب با روابط بالای اقتصادی با چین، روابط خود را از منظر گردشگری نیز افزایش دهیم. ترکیه، پاکستان، بنگلادش و درنهایت کشورهای اروپایی نیز موردنظر هستند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: باید روابط خود را با ملت‌ها تقویت کنیم و از این طریق روابط دولت‌ها را نیز توسعه دهیم. گردشگری بهترین ابزار برای بهبود روابط ایران با دیگر کشورهاست.

صالحی امیری یادآور شد: تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید به هدف جذب ۱۵ میلیون گردشگر و فعالیت ۱۹۰۰ هتل در کشور دست پیدا کنیم.

, , , , , , , , , , , , , ,
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید